Negrelliho železniční viadukt – Karlínský

Negrelliho viadukt (podle svého umístění často nazývaný také Karlínský i když dříve prostě oficiálně šlo jen o viadukt) je druhým nejstarším pražským mostem a prvním nejstarším železničním mostem přes Vltavu v Praze. Spojuje čtvrti Karlín a Holešovice.

Alois Negrelli byl významný rakouský stavitel železničních staveb pravděpodobně italského původu, jak naznačuje jeho jméno, i když narodil se v jižním tehdy rakouském Tyrolsku.  Jeho  význam pro habsburskou monarchii byl oceněn dokonce povýšením do šlechtického stavu. Stavěl nejen železniční stavby, ale také se zabýval výstavbou kanálů a regulací řek a jeho asi nejvýznamnější do dnešní doby počin byla příprava plánů na stavbu Suezského průplavu (stavbu sice realizoval F. Lesseps ale šlo o spoluprojekt našeho rodáka z monarchie).  Ale ke stavbě viaduktu v Karlíně byl vybrán vlastně až jako náhradník. Původně tuto stavbu měl stavět český vlastenec Jan Perner, ale ten před zahájením prací zemřel – i když projekt celé mezinárodní trasy, to bylo právě jeho dílo. Stavba byla započata na jaře roku 1846 a dokončena o tři roky později za cenu půl druhého milionu zlatých a díky výkonu více jak tří tisíc dělníků. Do provozu, díky němuž došlo ke spojení Olomouce, Prahy a Drážďan Negrelliho viadukt nastoupil 1. června roku 1850. Šlo o svého času o opravdu celosvětově unikátní dílo. Jeho délka tisíc sto jedenáct metrů a téměř devadesát oblouků, které ve vodě byly postaveny na dubových roštech z něj na šedesát let učinila nejdelší evropský železniční most. Viadukt byl dále podle potřeb různě rozšiřován a také některé jeho dostavby byly modernizovány. V obloucích na karlínské části zase vznikaly různé firmičky a dílničky nebo také sklady. Škody na této velmi zajímavé technické památce ale začal působit až cílený zásah člověka ve prospěch rozvoje silniční dopravy. Na obou stranách řeky měl Negrelliho viadukt vybouraných několik oblouků, aby auta mohla jezdit pohodlněji. Karlínský železniční viadukt je také svědectvím umu našich předků, jeho projekt vznikal po velké povodni v roce 1845 a proto když na Prahu přišla v roce 2002 tisíciletá voda, stavba na ni byla dobře připravena.

Příspěvek byl publikován v rubrice Praha 7, Praha 8 se štítky , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.