Smíchovské nádraží

Smíchovské nádraží (či oficiálně, ale lidem téměř nepoužívaně nádraží Praha-Smíchov) je jednou z důležitějších železničních stanic v našem hlavním městě. Jeho význam je hlavně pro pracovní příměstskou dopravu, ale také se zde zastavují vlaky, které míří dále na západ České republiky.

Se vznikem prvních železnic začaly samozřejmě vznikat i první nádraží. Praha měla své centrální na dnešní tzv. Masaryčce a proto bylo i logické, že při rozvoji dopravních tras se většinou přemýšlelo o tom, že pro veškerou důležitou dopravu by mělo stačit. Ale existovali i vizionáři, kterým bylo jasné, že hustá železniční sít a rychle rostoucí množství spojů přece jen bude vyžadovat něco více. Vše se ale zamotalo s plány na rozvoj západní dráhy, které zkoušely různé varianty, kudy by železný oř mohl projíždět (včetně koncepcí s železnicí Na Příkopech). Nakonec byly ale schváleny plány v podobě s koncem na Smíchově, a došlo také k rozhodnutí, že tam pro pro tuto trať, spojující Prahu s Plzní, vznikne nádraží. K jeho výstavbě se přistoupilo v zimě roku 1862 a v červenci bylo předáno k veřejnému užitku. V roce 1872 došlo k propojení Smíchovského nádraží s nově vzniklým Hlavním nádražím. Staré budovy se různě upravovaly podle potřeb, ale na velkou přestavbu musely počkat téměř století. Předcházelo tomu i dosti velké zničení, jaké v posledním roce druhé světové tento dopravní uzel utrpěl (i když byl samozřejmě pro potřeby vojenské mašinérie rychle opraven). V roce 1952 byly staré budovy zbourány a v letech 1953 až 1956 zde vyrostlo úplně nové Smíchovské nádraží. Dnes vypadá dosti zašedle a spíše nezáživně, ale tehdy se jednalo o nejmodernější pražskou budovu tohoto typu. Výzdoba byla plně podřízena tehdejšímu klimatu, takže člověk může obdivovat různé pohraničníky, dělníky, rolníky a vůbec práci lidu nad zvelebením naší vlasti. V roce 1985 došlo k úpravám, které propojily nádražní budovu s nástupištěm metra linky B. V dnešní době se neustále plánuje a přemýšlí o nových přestavbách a úpravách, které by případně ze Smichovského nádraží za cenu pronájmu učinily jakousi kombinaci nákupní galerie a železniční stanice.

Příspěvek byl publikován v rubrice Praha 5 se štítky . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.