Starý židovský hřbitov, který se nachází na Josefově, je relativně kouzelné pražské zákoutí, kde za zdí najednou člověk získá dojem, že čas se na chvilku zastavil a on se vůbec nenachází uprostřed rušného turistického centra města. Samozřejmě za předpokladu, že se nám ho podaří navštívit ve chvíli, kdy tam zrovna nejsou davy zvídavých návštěvníků z celého světa. Je to přeci jen obrovská atrakce.
Není to nejstarší pražský hřbitov židovské komunity. První se nacházel poblíž Újezdu na malé straně a druhý se nacházel při ulici Lazarská. Dnešní starý hřbitov vznikl někdy na přelomu 14. a 15. století, nejstarší zachovaný náhrobek je z roku 1439 a první písemná informace o již probíhajícím pohřbívání je o rok mladší. Místo věčného odpočinku se během šestnáctého, sedmnáctého a osmnáctého století rozšiřovalo dokupováním dalších pozemků – poslední rozšíření je z roku 1768, kdy židovská obec zakoupila rozpadlou katovnu a rozšířila tak pohřebiště jihozápadním směrem. Toto rozšíření ale už stejně nehrálo příliš velkou roli, spolu s reformami Josefa II., který zakázal pohřbívání v obydlených čtvrtích, hřbitov ukončil aktivní činnost v roce 1787.
Během asanace byl také zmenšen o kus, který je dnešní ulicí 17. listopadu. Náhrobky, které se na zrušené části nacházely byly přeneseny a nebo vezděny, exhumovaná těla byla pohřbena před Klausovou synagogou – této vyvýšenině se říká Nefele. O pár let později zde vznikla nová obřadní síň, postavená v novorománském stylu, která ale fungovala jen do dvacátých let dvacátého století.
Největší atrakcí hřbitova je hrobka slavného židovského učence, kterým byl tzv. rabi Low neboli Jehuda Levi ben Becalel. Tato postava je asi nejznámější mezi lidmi jako kouzelník a tvůrce slavného golema (jenže pověst o něm je výrazně staršího data než samotný rabín), ale šlo hlavně o filosofa, který kromě rozboru náboženství se zabýval i etikou a mimo jiné také vzděláváním mládeže. Občas se také uvádí, že inspiroval J. A. Komenského, ale toto není možné přesně dokázat – faktem je, že mnoho závěrů měli tito velmi významní učenci podobných. Osobností, které jsou zde pohřbeny je samozřejmě výrazně více, ale jsou převážně spojena již jen s fungováním židovské komunity a jejich zásah do „křesťanského“ světa kolem, je vlastně minimální.