Nuselský most

Pohled mezi pilíři Nuselského mostuNuselský most (až do roku 1989 most nesl jméno Klementa Gottwalda – lidově se mu občas říká i most sebevrahů) je impozantní moderní stavba, která přemosťuje Nuselské údolí a spojuje Karlov s Pankrácí. Je součástí pražské magistrály a také ve svém nitru schovává metro C. Má téměř 500 metrů délky a průměrnou výšku 40 metrů.

Nápady na výstavbu mostu, který by spojil starší části Prahy, s nově se rozrůstajícími předměstími, se objevily již na začátku 20. století. Tehdy v roce 1903 přišel inženýr Jaroslav Marjanko s velkolepým nápadem na stavbu ocelového most. Měl mít jeden oblouk o rozpětí čtvrt kilometru. Dále se začaly objevovat návrhy na stavbu betonovou a spor mezi zastánci jednoho a druhého materiálu vyplnil celé období první republiky. Tehdy byly dokonce vypsány tři různé soutěže, ale skutek utekl. Tehdy byl asi největším propagátorem stavby Nuselského mostu Stanislav Bechyně, který prosazoval betonovou variantu.

K realizaci došlo až v období tzv. komunismu či spíše reálného socialismu. Pro Prahu začala být stavba životní nutností. Původně ale nemělo být uvnitř mostu metro, ale tramvaj. Ke změně došlo až v průběhu výstavby a vyžádala i zesílení konstrukce ocelovým roštem. Proto byla v letech 1959 až 1961 byla vypsána soutěž, ve které zvítězil nápad Jana Vítka (spolupracujícího s Robertem Bucháčkem a Miroslavem Sůrou). Stavba mostu byla zahájena v roce 1967 a k první zatěžkávací zkoušce došlo v roce 1970. Tehdy byly na Nuselském mostu ozkoušeny raketové motory. Šlo o velkou slávu, o které informovaly filmové týdeníky, ale později se ukázalo, že most se mírně hnul a nikdo už dále celou záležitost nerozpitvával. Přikročilo se ke zpevnění (zmínky o raketovém testu proto vymizely ze záznamů a událost je nyní dokladována pouze pár fotografiemi a pamětníky). Později na most vyjelo 63 (někdy je uváděno 66) tanků, které zde podnikly stovky jízd a pevnost mostu byla ověřena – k této zkoušce již existuje dostatek obrazových i textových materiálů, na rozdíl od předchozí raketové. Další zatěžkávací zkoušky využívaly soupravy metra a plně naložené Tatrovky.

Most byl v roce 1973 otevřen pro automobilovou dopravu. K první jízdě veřejností metrem došlo až o rok později a to 9. května. Nový most byl nazván po prvním bolševickém prezidentovi Klementu Gottwaldovi, ale tento název mu samozřejmě po roce 1989 nemohl vydržet. V roce 1990 byl přejmenován na Nuselský most. Stavbě se občas říká i most sebevrahů, protože si ho pro svou výšku a zaručený efekt často vybírali lidé, kteří se rozhodli skoncovat se svým životem – jejich přesný počet není znám, odhaduje se, že to bylo mezi dvěma a třemi sty. Proto bylo v devadesátých letech po celé jeho délce vystaveno téměř třímetrové zábradlí, (a zdokonaleno bylo v roce 2007)  které přinejmenším část pokusů omezilo. V roce 2000 byl Nuselský most oceněn titulem Stavba století mezi dopravními stavbami.

Příspěvek byl publikován v rubrice Praha 2, Praha 4 se štítky . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.